söndag 22 januari 2012

Nytt årsbästa

Benen kändes riktigt pigga i dag, så jag vågade mig på att hoppas på en bra insats på löpbandet. 5 km har jag ju fixat några gånger nu, så 5,5 eller till och med 6 ville jag ta.

Feg som jag är körde jag på i 8.2-tempo. Jag borde väl lära mig att pressa lite till, men jag skyller på höften, vill ju inte sabba den igen... *L*

Jag körde på och insåg, efter 1 km, att jag knappt var anfådd. Efter 2 km började jag känna mig kaxig, vid 3 visste jag att jag skulle fixa det. Efter 5,5 km höjde jag till 8.5 och de sista 200 m körde jag i 9.

Jag hade fortfarande krafter kvar efter 6 km, men valde ändå att sluta där. Det är inte bara en undanflykt, det med höften, jag är rädd att få problem igen. Att tänja sina gränser är en sak, att bli dumdristig är en annan sak.

Trots allt har jag fördubblat min joggingsträcka på en månad, vilket jag är nöjd med. Helt plötsligt känns det inte helt osannolikt att jag hinner upp i 10 km innan 1 maj när Kanallöpet går. Det är ju 99 dagar kvar dit.

Efter löpbandet körde jag 20 min styrka, med fokus på ben och mage. Jag gjorde sit-ups och vridningar på balansboll, med 10 kg-vikt. Jag gjorde rygglyft och benlyft på balansboll. Jag körde crunch med stång, plankan och vanliga crunch.

Veckans motionsdos landande på 235 minuter. Klart sämre än förra veckan, men ändå över veckans målsättning. Hade det inte varit på den där eländiga huvudvärken i går hade jag haft lite mer, men så är det. Ibland säger kroppen ifrån, helt enkelt.


2 kommentarer:

  1. Grattis till dig!!

    Jag slog rekord idag ja med, sprang 2 km och därmed har jag dubblat min sträcka på två blygsamma månader. Men jag e lika glad för det. Bara tre km kvar att ta till 29 maj då Vårruset är i Sthlm.

    SvaraRadera
  2. BRA JOBBAT! Alla rekord är värda att fira! Man ska bara tävla med sig själv. :)

    VårRuset är kul, du fixar minst 1 km bara av publikstödet.

    SvaraRadera

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa