tisdag 3 januari 2012

Mål att jobba mot...

Att ha ett mål att sträva mot, och att sedan nå målet, ger ökad motivation. Ett mål gör också att man fokuserar bättre och att man utvecklar sig genom att anta en utmaning. När man uppnår ett mål stärks självkänslan, i alla fall om man satt ett mål som man fått jobba för. Att sätta ett för lågt mål ger inte alls samma jag-klarade-det-känsla.
När man sätter upp ett mål är det bra att följa SMART-metoden. Det vill säga att målet ska vara Specifikt, Mätbart, Anpassat, Realistiskt och Tidssatt. Att bara säga att "jag ska bli bättre på att jogga" eller ska "jag ska bli starkare" gör att det är så svårt att veta NÄR man nått sitt mål.

Om man istället bestämmer att "jag ska springa 5 km under 30 minuter  innan midsommar" eller "jag ska orka jogga 7 km före semestern" så är det lättare att veta exakt OM man nått målet.

Vill man inte ha prestationsmål kan man ha insatsmål. Det vill säga, man kan bestämma sig för att "jag ska träna 3 gånger i veckan i 5 veckor på rad" eller "jag ska jogga/gå minst 15 km i veckan under hela denna månad. Då kan man också nå sitt mål även om man inte fått bättre tid, blivit starkare eller vunnit nåt lopp.

Sätt upp ett rimligt mål och ge dig själv en belöning när du uppnått målet. Drömmer du om en massage, om en ny väska, om nya gardiner, om en ny bok eller vad det nu kan vara? Bestäm dig för att du får köpa den NÄR (inte om) du når ditt mål. Målet du sätter upp ska vara rimligt, det är värdelöst om du redan från början känner att det aldrig kommer att gå. Men det ska också krävas en viss insats, det är ju lika värdelöst om du nöjer dig med två promenader i månaden och sedan belönar dig själv. *L*

Jag tänker släppa tanken på kilon under våren och istället fokusera på centimetrar. Varannan vecka ska jag mäta mig på 5 ställen (armar, mage, höfter, lår och knän) och när jag tappat 15 cm (totalt sett alltså) ska jag unna mig en lite större belöning, nämligen ett par Adidas-byxor.  

För att nå målet ska jag köra en riktig rivstart. Från och med i morgon, den 4 januari, är det totalt sötsaksförbud fram tills vi åker till Göteborg, den 10 februari. Jag ska också äta vettig mat, dricka mycket vatten (för det har jag varit urkass på den senaste tiden) och träna strukturerat.

Hur ser din plan ut?

2 kommentarer:

  1. very good plan! :) Nu tycker jag vi försöker sätta ihop någon utmaning åt folket, en gemensam som vi kan pepp varandra och alla andra till ;) Kommer maila mer info när tid finns! :)

    SvaraRadera
  2. BRA IDÉ! Om vi tar fram till 10 februari så är det inte mer än 37 dagar. Det är inte så mycket... Vad klarar man av i 37 dagar?

    Sötsaksförbud!
    Träna 6 pass i veckan, styrka och kondition!
    Ingen skräpmat!

    Hur formulerar vi det?

    SvaraRadera

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa