måndag 16 januari 2012

Jag har gjort det!

En sak på min vill-våga-göra-lista har varit att verkligen prova ut ett par joggingskor i en sportaffär, så där på riktigt, på löpband och med någon som kollar vad man behöver för skor.

Tyvärr har jag inte vågat, har känt mig fånig... jag menar, jag... som är sån amatör, som är sån hobbyjoggare... varför ska jag ta upp tiden för personalen...?

Men i helgen bestämde jag mig i alla fall. Trots allt är det ju just såna som jag, överviktiga och ovana, som är i extra stort behov av rätt skor på fötterna.

Alltså for jag ner efter jobbet i dag, med mina joggingstrumpor i högsta hugg, och klev in på Intersport. På vårt Intersport har jag bara träffat på trevlig personal och dagens kille var inget undantag. Han ställde några frågor om hur långt jag brukar jogga (5 km just nu, men jag vill upp till 10 igen), om jag brukar få ont nånstans (ja, jag har haft problem i en höft) och om jag testat att springa på löpband förr (ja, på gym men inte i affär). Sen fick jag ta på mig ett par prov-skor och jogga en halvminut på bandet medan han tittade på mina fötter.

Snabbt konstaterade han att det nog var i höger höft jag hade problem med för jag pronerade (heter det så?) en del på höger fot. (ja, det är höger höft) Sedan frågade han vad jag gillade för skor, om det var något märke jag föredrog eller så. Jag sa som det var, att jag går på färg, jag är ju trots allt tjej. *L*

Han försvann in på lagret, kom ut med ett par modeller och trots att jag provade och bytte storlek, testade ett par modeller till och grejade i kanske en halvtimme så kände jag inte att han tyckte jag var bråkig och besvärlig, utan han tog det lugnt och var mån om att jag skulle hitta skor jag trivdes med.

Jag är lite petig med skor, för jag får lätt skavsår. Det är nåt med mina hälar som gör att skor inte sitter som de ska, på nåt vis. Den tredje (eller möjligen fjärde) modellen jag provade var klockren.

Den sitter som den ska över hälen, är lagom bred i lästen och har rätt stöd i sulan. Den är dessutom dämpad både fram och bak, vilket är bra när man väger lite för mycket.

Det är nästan synd att jag har vilodag i dag, för jag längtar efter att få testa dem...  *L*

7 kommentarer:

  1. Jag och min sambo var till Löplabbet här i Sthlm och fann "mina" skor efter 4 par. Proffsig hjälp utan att man (jag) kände mig löjlig.
    Kommer definitivt gå dit igen när dessa dojjor är utslitna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det enda jag ångrar är väl att jag inte gjort det tidigare... *L*

      //C

      Radera
  2. MYCKET snygga!!! :) Helt klart ett bra val, skor ska sitta bra och kännas rätt! Då får de gärna kosta en del också, just för att de är precis så viktiga som du påpekar då de ändå lägger grunden till hur fötterna sätts ned och vilka belastningar som uppkommer :)

    SvaraRadera
  3. Väääääääldigt trevlig personal på det där stället måste jag säga:P Var du i stan eller på stallsiken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad har jag missat nu, Madde... Brukar du jobba där, eller? *L* Det var på stan...

      Radera
    2. Jag har växt upp där kan man säga. Pappa var delägare förut och jag fick börja jobba där när jag var 15:)

      Radera
  4. Garwl: Ja, och fatta vad snabbt och långt jag kommer att kunna springa nu :)

    SvaraRadera

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa