söndag 1 januari 2012

Hur fortsätter man jogga?

Om du är en lat soffpotatis, en överviktig 40+ som aldrig joggat förr, så är du exakt det jag var för ett år sen.
Jag har lyckats bli en joggare, och jag lovar - om jag har lyckats, då kan alla lyckas!

Om jag skulle skriva en manual för HUR MAN BÖRJA JOGGA så skulle den bli så här:
Köp ett par bra skor, men gå inte bara på hur de känns, de ska dessutom vara så pass snygga att du gillar att ha dem på dig. Köp heller inte för billiga, då riskerar du skador, men 2000 kr är inte heller nödvändigt att punga ut, om du inte har väldiga problem med fötterna eller så.

Bär också kläder som du gillar, ta inte på dig det mest urtvättade och tråkiga du har i garderoben, för motion är viktigt och det ska synas. Nä, du behöver inte köpa tusenkronors-kläder, men en billig funktionströja kan du hitta för en dryg hundring, och ett par tights (jag veeet, man känner sig som en korv i början, men det är sköna och man vänjer sig) för ett par-tre hundra kronor. Glöm inte en bra sport-bh, det är definitivt viktigt! Om du, som jag, drar större storlekar så kan jag rekommendera Team Sportia. De har kläder som är helt okej i storlekar upp mot dam 50 i vissa plagg.

Sen behöver du en klocka, en som på något vis visar sekunder, och så en runda att jogga. Helst en på minst 3 km, är det för kort känns det inte som om man gjort nåt när man kommer i mål. Bestäm sedan vilka intervaller du ska köra. Är du väldigt ovan kan du börja med att jogga 2 min, gå 2 min osv. Är du lite mer van att röra dig kan du börja med att jogga 3 min, gå 3. Jag tror inte det finns nåt facit på vilka steg man ska ta, men jag tror att det är lagom att stå på varje nivå två veckor, alltså 4-6 pass, sen antingen höja joggen 1 minut eller sänka gången 1 minut. Är du tävlingsmänniska kan du ju alltid ta tid på din runda och se hur du blir snabbare och snabbare, men undvik det om du känner att det stressar dig.

En mp3-spelare kan vara jättebra, antingen till att lyssna på peppande musik eller för att lyssna på en bra ljudbok. Dessutom slipper du då höra ditt eget flåsande, för flåsa kommer du att göra. *L*

Planera in din motion, och håll din planering. Jag tror att 3 pass i veckan är det bästa, men 2 kan räcka. Boka in dina pass och låt inget komma i vägen. Är vädret dåligt? Klä dig bättre! Är du trött? Du vaknar till ute i luften! Har du ingen barnvakt? Låt ungen cykla bredvid! Tänk på att allt som kommer i vägen oftast är sånt som går att lösa, om du inte vill låta Latmasken vinna. Det är väldigt lätt att man, särskilt som småbarnsmamma, prioriterar bort sina egna behov, men det betyder också att du prioriterar bort din egen hälsa.

Sätt upp mål att uppnå, och belöningar till varje mål. Det kan vara insatsrelaterat, som att när du joggat 10 gånger får du köpa en ny bok. Det kan också vara prestationsrelaterat, som när du sänkt tiden på din runda med tre minuter får du köpa en ny träningströja. (ännu bättre är det ju om du får någon annan att betala dina belöningar *L*)

Och - en tråkig men bra sak - skriv en lista på varför du vill börja motionera (bli smalare, få bättre hälsa, känna dig duktig...) och titta på listan när du tappat sugen.

Sen får man komma ihåg att det inte alltid är roligt att ge sig ut och svettas, men det är väldigt skönt efteråt och man känner sig så himla nyttig och duktig.

1 kommentar:

  1. Tack så jättemycket för inspirationen! / Isa

    SvaraRadera

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa