torsdag 5 januari 2012

Mål och belöningar

Om du, liksom jag, har rätt långt till målet (kanske vill du gå ner en massa i vikt eller orka springa ett maraton eller vad du nu jobbar mot) kan det vara smart att sätta upp delmål.

Jag gillar belöningar, så jag tycker man ska ha både ett MÅL och flera DELMÅL och givetvis belöningar vid varje. MÅLET kan vara ganska svårt att nå, bara man har flera delmål på vägen. Däremot är det några saker man ska tänka på.

När man sätter mål ska de vara mätbara. Att bara skriva "jag ska gå ner i vikt" är inte så genomtänkt. Bra tanke, men hur vet man då när man nått målet? Efter ett hekto? 3 kilo? MÅLET kan vara att gå ner 25 kilo, men DELMÅL kan vara 5 kilos-intervaller.

Målen ska också vara rimliga. Om du aldrig joggat förr är det på tok för långt till "jag ska kunna jogga 10 km under en timme". MÅLET kan vara att jogga en mil, men DELMÅL kan vara varje kilometer.

Belöningen ska vara nåt du verkligen vill ha. Den behöver inte kosta en massa pengar, men den ska vara värd att kämpa för. Har du många delmål kanske varje belöning blir rätt liten, men se till att de ändå är nåt du kan vara stolt över. Jag köpte en orkidé för varje ny kilometer jag orkade jogga i fjol. Jag blir fortfarande glad när jag tittar på dem.

Jag har tänkt bort kilon i år, jag ska gå på centimeter. Jag mäter mig på 5 ställen, och för varje 0,5 dm (visst låter det mer än 5 cm *L*) så ska jag unna mig en belöning. Belöningen ska inte vara ätbar, utan den ska sporra till vidare framgångar. Käckt va!

Alltså: 
0,5 dm - en micoach
1,0 dm - en ny träningströja
1,5 dm - ett par adidasbyxor

Sen har vi då träningen. Visserligen kan jag nog påstå att jag tränar regelbundet, men jag vill ändå förbättra mig. Styrketräningen är bra, men den är lite svårare att mäta än joggingen så jag ser styrkan som ett medel att nå målet (att gå ner i vikt och att kunna springa längre och snabbare) och nöjer mig med att sätta upp mål för joggingen.

Eftersom jag skadade mig i höstas och nu har tappat en hel del i flås, får jag börja om litegrann. Jag var ju uppe på en mil, så förmågan finns.

Alltså:
5 km - en bok om fotografering
7 km - DYRT badskum
10 km - ett frisörbesök, med klipp och färg
över 10 km (fasen, nån gång ska jag göra det!) - nya träningskläder OCH en kaxig mugg

Så - NU KÖR VI!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa