tisdag 17 januari 2012

Jag har inte tid.... eller?

Det där med tid är ganska intressant. Såvitt jag vet har alla människor lika många timmar per dygn, ändå hinner vissa så himla mycket medan andra inte hinner nåt. Ibland önskar jag att jag hade en osynlig tidsstudieman som kartlade vad jag lägger mina timmar på.

Hur många gånger har man inte sagt "jag har inte tid att träna"... Paolo Roberto sägs ha sagt att "tar man sig inte tid att träna, får man ta sig tid att vara sjuk" och det stämmer säkert. Men tar man sig då tid att träna?

Det vore lite skoj att rita upp ett schema för en vecka och sedan skriva i vad man gör, timme för timme. Jag vågar påstå att i mitt schema finns definitivt saker jag skulle kunna plocka bort till förmån för mer träning.

Däremot har jag svårt att njuta av min träning om jag känner mig stressad, vilket gör att jag har svårt att träna efter jobbet om jag har en tid att passa senare på kvällen. Det spelar ingen roll hur gott om tid jag egentligen har, det stressar mig och då känns det jobbigt. Hm, jag inser att jag behöver jobba på detta.

Det finns ju inget rätt eller fel när det gäller att få tid till träning, det beror ju så mycket på hur ens liv ser ut. Jag kan egentligen vara hur egoistisk som helst och träna när, och hur mycket, jag vill eftersom jag inte har några småbarn. Jag kan välja att åka direkt efter jobbet eller åka hem först och ta gymmet senare. Däremot kan jag inte lägga min träning under dagtid eftersom det inte ingår i mitt jobb och jag kan heller inte ta längre lunch och jobba senare på eftermiddagen.

Har man barn som är för små för att vara ensamma kan det bli svårare, men många gym har faktiskt ett lekhörn så barnen kan vara med. Då får ju barnen dessutom lära sig att träning är något man gör, det blir en naturlig del i deras liv och sämre vanor kan man ju förmedla till sina barn. Är barnen lite större kanske de har egen träning, då kan man ju passa på att träna när de tränar. Man är inte en dålig förälder för att man inte alltid sitter i en kall ishall och tittar på pojklagets hockeyträning, jag lovar...  *L*

Om du tränar 2 gånger i veckan, och varje gång tar sammanlagt 1,5 timme, så betyder det att du roffar åt dig enorma 1,8% av veckans timmar - egoistiskt va? *L*

Jag tror att all forskning helt entydigt visar om att kroppen mår mycket bättre av motion i någon form.  Alltså tycker jag att vi ska prioritera oss själva, för visst är vi värda att må bra, leva länge och att vara friska?

1 kommentar:

  1. Jag läste nyligen i iForm gällande detta med att ha en aktiv vardag, eller att avsätta 30 min om dagen för löpning och sedan sitta still resten av dagen. Den aktiva vardagen (gå till och från jobb/affär. Leka med barn. vara aktiv på jobbet genom att stå upp, gå till kollegor osv) gav mer för hälsan än joggingturen. Detta är också något man bör ta i åtanke tycker jag :) För de är ju precis som du säger, 2 timmar i veckan kan många tycka vara bra träning. Men slår man ut det i de stora hela är de inte speciellt mycket ;)

    SvaraRadera

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa