tisdag 28 februari 2012

Fem kilometer i vårsolens glans

Efter jobbet for jag hem och bytte om. Helt underbart väder, över 10 grader och knallsoligt. Livskvalitet!

Jag gav mig ut på en runda, den som blir ca 5 km. Det kändes rätt lagom. Benen var väl inte tip-top men det funkade rätt bra. Vid ett par tillfällen kände jag att jag inte skulle orka mer, men eftersom jag är en sån jäkla fighter (he he) så bet jag ihop och fortsatte i alla fall. Det är himla häftigt att tänka på, att man kan utveckla en sån jag-ger-mig-fasen-inte-förmåga på så pass kort tid. Jag menar, för ett år sen var jag fortfarande i springa-tre-minuter-gå-två-stadiet.

Jag är fullt medveten om att jag inte håller något mördar-tempo, och jag tvivlar på att jag nånsin kommer att bli någon sprint, men jag är ändå nöjd med mig själv. Trots allt joggar jag ju regelbundet, det är mer än många andra gör.

När jag började jogga utomhus efter nyår snittade jag på ca 7.30 min/km. 8 gånger senare snittar jag på 7.16 min/km. Det är ju trots allt en förbättring, särskilt med tanke på att jag då joggade 3-4 km, nu är jag inte under 5 km. (ja ja, jag letar efter framsteg även om de är små *L*)

Jag har också fått snabbare fötter. I början hade jag lite dryg 150 steg/min. Nu är jag uppe i närmare170 steg/min. (hm, ja okej, det kan ju bero på att det nu är barmark och det var mer is förr, men vad då...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa