söndag 26 februari 2012

Bovetegröt...

Så, i dag var det liksom dags att prova bovetegröt för första gången. Madde har ju pratat mycket om hur bra det är, och eftersom jag tycker nyttig frukost är svårt att hitta, så provade jag.

Jag gjorde så här:

0,5 dl boveteflingor
1 dl vatten
lite salt
ett halv äpple, grovrivet

Detta fick koka ihop 2-3 minuter.

Sedan hade jag i 1 msk krossade linfrön och en halv skopa proteinpulver med vaniljsmak.

Gröten serverades med mjölk.

Hur det smakade? Hm, lite mesig smak så nästa gång ska jag ha rivet äpple även uppepå. Men godare än havregrynsgröt, mild och mjuk smak liksom.

Nu ska jag bara låta gröten landa så är det dags för en joggingrunda i detta otroligt underbara vårväder.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag lägger lite sönderklippt torkad aprikos & katrinplommon eller russin i blöt i 1 dl vatten på kvällen. På morgonen häller jag på ca 1-2 msk linfrön och knappt en halv dl krossad bovete. Kokar några minuter och låter sen stå under lock och dra medan jag kokar äggen. Gott som tusan & glutenfritt också :-). Måste ju bara dela med mig av mitt tips eftersom du bjuder på så mycket inspiration.
    /Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aprikos låter gott, det måste jag testa nästa gång. Tack för tipset!

      Kram C

      Radera

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa