torsdag 19 april 2012

Hur går det för dig?

Nu har vi ju varit sockerfria i över en vecka. Har abstinensen lagt sig eller sliter sockertrollet i dig? Tränar du som en besatt och lever du på groddar?

Nä det hoppas jag verkligen inte, groddar är inte så där jättegott. *L*

Däremot hoppas jag att du undvikit sötsaker, att du ätit vettigt men ändå gott och att du höjt din motionsdos ett snäpp - och att DU MÅR VÄLDIGT BRA!

Jag har än en gång insett att, trots att jag har följt alla möjliga dieter i hela mitt vuxna liv, så har jag ingen bra koll på hur och vad jag bör äta för att gå ner i vikt och stanna där. Jag har provat att köra lite på frihand nu, men inser att jag snurrar runt på några få recept och det blir så tråkigt.

Extra svårt är det att hitta frukost som man står sig på och mellanmål som inte innehåller för mycket kalorier. Keso och kesella i all sin ära, men inte varje dag. Bars är gott, mättande och ger ny energi men de är dyra såväl i inköp som i kalorier.

Nåväl, nu är det dags att packa joggingväskan. Den ska med till jobbet för i eftermiddag ska jag upp på Billingen. Kanske, kanske, kanske vågar jag mig på den gröna milen i dag...

13 kommentarer:

  1. klart du fixar den gröna milen idag!! :) heja heja :)

    SvaraRadera
  2. Jag äter samma sak till frukost varje dag, vilket kanske verkar lite tråkigt för andra, men varje kväll när jag går och lägger mig så tänker jag på vad gott det ska bli med gröt nästa morgon, funderar på vad jag ska ha i den osv. Jag kanske är lite knäpp, men jag tycker verkligen att gröt är supergott! Brukar äta 1½ portion vanliga havregryn med lite olika frön och frukt i (just nu är min favoritkombination gojibär, torkad mango, pumpafrön och solroskärnor), mjölk och lite äppelmos på. Riktigt så sockerfritt blir det ju iofs inte med äppelmos men totalt blir det ungefär 510 kcal, och man står sig jättebra på det. Generellt så går jag mer efter kalorier än faktiskt innehåll, tänker inte så jättemycket på hur mycket fett eller salt saker innehåller. Just nu känns det lite som överkurs... Så om du inte är riktigt så noga heller så har jag en massa goda recept som är ca. 500 kcal.

    Men den stora vinsten var nog ändå i fredags när jag hade några vänner över på middag och de hade med sig fin mörk choklad till mig. Den åkte längst in i skafferiet och jag har faktiskt inte ens för en minut övervägt att ta fram den igen förrän efter månandens slut.

    Generellt sett så känner jag nog att den största förändringen hittills den här månaden är att jag känner mig jättetaggad på att träna - i princip hela tiden! Och det känns verkligen att jag har fått bättre flås de här veckorna. (Började ju 1/4) Sedan känner jag också att jag vågar pusha mig själv lite mer än vad jag gjorde innan, för jag vet att jag kommer inte att dö, jag kommer bara att få världens träningsvärk. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också gröt, men tycker inte det mättar så länge. Fast man kanske borde ta 1,5 port istället. Jag brukar ha rivet äpple på, det är mer matigt liksom, och godare än äppelmos tycker jag.

      Jag tar GÄRNA emot en massa recept, antingen här på bloggen eller på min mejl (carina.ekring@telia.com).

      Visst är det KUL att träna, särskilt när man känner att man kan tänja sina egna gränser :)

      BRA JOBBAT!!

      Radera
    2. Ja, testa att ta 1½ portion istället, jag tycker att det gör stor skillnad faktiskt! Det enda problemet med gröt, tycker jag, är att när man väl blir hungrig så blir man JÄTTEhungrig med en gång. Men så som mina rutiner ser ut så lyckas jag tajma den hungern med lunch, ganska så exakt. Jag vet att om jag äter gröt vid 7 så är jag hungrig precis vid 12 när jag går på lunch, så det funkar rätt bra.

      Kommer att maila dig i helgen med lite roliga recept. :)

      Radera
  3. Snåla inte på frukosten! Frukosten är dagens bästa o viktigaste måltid, lägg energi på den i dubbel bemärkelse. Mina vardagsfrukostar är uppdelade på två. Innan jag far hemifrån gör jag två supergoda och nyttiga mackor. Dessa består av ett gott grovt bröd, gärna med mycket olika fröer i, på dem: lite lättmargarin, rostade solroskärnor, groddar, sallad, ost eller skinka, tomater och gurka. Mums! Äter den första i bilen till jobbet (har ju 9mil dit) med en stor mugg kaffe(och en bra ljudbok förstås)och den andra på frukostfikat med kaffe och eventuellt en frukt. Står mig jättebra fram till lunch då jag är lagom hungrig. På helgerna lägger jag ännumer energi på frukosten, då ska man ju förhoppningsvis göra av med mer energi oxå. Den kan då se ut så här: En mugg te, en liten skål med filmjölk och mussli, ett kokt ägg med kaviar, en god macka ungefär lika som vardagsmackan, ett glas apelsinjuice och sen kaffe såklart. Står mig urlänge på det och det brukar inte vara jag som börjar prata om lunch. Man behöver inte vara så rädd för att få i sig för mycket energi på frukosten för man gör av med den under dagen. Det är sen man ska minska av på intaget. Som du vet har ju jag kört min egen metod ett tag och uppenbarligen så funkar den. Har provat med gröt på morgonen men upplever att man faktiskt blir hungrig rätt fort igen då. Kramar från HelenaB

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vardagar orkar jag liksom inte greja så mycket med frukosten, så då är det bra om den är lättlagad, lättuggad och ändå mättande *L* Jag tror jag ska köpa lite Bollnäsfil, det var det länge sen jag åt. Helst ska man ju ha Start till men det är ju inte direkt det nyttigaste man kan äta. Det får nog bli nåt annat till...

      Ha det bäst!! Kram

      Radera
    2. Jag har någon annan musli som är helt okej, kommer inte igåg exakt nu, men typ frebaco eller nått...hmmm...nått som jag fått gratis iaf (kan kolla o återkomma). Den är riktigt bra med Bollnäsfil :). Koka ett ägg kvällen före o ät till filen så står du dig länge. Kram

      Radera
    3. Jag letade Bollnäsfil på Kvantum i går men där fanns den inte :( Däremot tror jag Coop brukar ha den så jag får ta en tur dit.

      Ses vi i maj?

      Kram

      Radera
  4. Här går det finfint :-)

    Eftersom jag sedan länge skippat sötsaker fick jag hitta på en egen knorr på utmaningen. Det blev att tappa ett gäng kilon. Ska gå Fjällräven Classic i sommar och jagar gram när det gäller packningen, då slog det mig att jag kan ju spara in på vikt på kroppen också. För att få lite koll på det hela loggar jag i Iforms kostdagbok. Attans så lite man ska äta. Men vad bra det går - jag har liksom svårt att ljuga, ens för mig själv.
    Imorgon ska jag väga mig, spännande...

    Motionen har jag också ökat jämfört med innan, ja jag har nästan blivit fanatisk. Men, ska man nå resultat är det att kämpa som gäller. Få saker kommer gratis.

    Angående kosten: dra ner på kolhydrater - de är ett elände. Och kom ihåg, vi tror att vi ska äta så mycket mer än vi gör. Eftersom vi bär på för mycket vikt är intaget för stort, rätt enkel matematik egentligen.

    Bra jobbat i lördags, jag är imponerad. Och tack för massor av inspirerande och rolig läsning.
    /Nina

    SvaraRadera
  5. Tack själv, det är så himla kul att få respons. Det taggar mig massor!

    Är iForms kpstdagbok bra? Jag har för mig jag testade den i mobilen, men det var alldeles för plottrigt. Är den lätt att använda eller måste du fylla i en massa egna livsmedel?


    Jag hoppas vågen visar rätt i morgon!
    KRAM C

    SvaraRadera
  6. Ägg är skitbra på morgonen, man tenderar (enligt undersökningar) att bli mindre hungrig under dagen om man äter ägg till frukost. Sen är jag ju en sucker för gröt som vi vet, men fil, sockerfri müsli, frysta bär och banan är ju ett alternativ. Eller smoothie, den kan du ju göra iordning i en shaker på kvällen och bara ta ur kylen och dricka upp på morgonen :)

    Bra jobbat på milen förresten, stor klapp på axeln från mig!:)

    SvaraRadera

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa