måndag 23 april 2012

DIAVIP

Sedan ett år tillbaka ingår jag i en studie som heter DIAVIP. Det är en studie som går ut på att förebygga livsstilsrelaterad diabetes.

För ett år sedan, när jag kom med, gjorde en väldans massa tester på mig. Bla gjordes ett konditionstest och en glykosbelastning. I dag var det dags att göra samma sak igen.

Vad gäller glykosbelastningen (som jag gjorde för ett par veckor sen men fick svaret på i dag) så hade jag en aning lägre fastevärde nu, inte mycket men ändå lägre. Då låg jag på 6,3, vilket är över den gräns på 6,1 som rekommenderas. Nu låg jag på 6,0.

Fastevärdet är inte så hemskt viktigt, viktigare är det värde man har 2 timmar efter man druckit den där hemska sockerlösningen. Då låg jag på 7,4, nu låg jag på 6,4. Jag har för mig att man bör ligga under 9,0 så det var inte för högt i fjol heller, men det är klart  bättre nu.

Konditionstesten jag gjorde gick ut på att jag skulle cykla på en motionscykel i ett visst tempo och med ett visst motstånd. I fjol låg min plus på 118 när jag gjorde testet, i år låg jag på 108 i samma test.

Blodtrycket, som visserligen alltid varit normal, har också blivit lägre vilket ju betyder minskat slitage på hjärta och blodkärl.

Eftersom diabetes är en sjukdom som trots allt är skadlig för kroppen över tid är jag väldigt glad och tacksam över att ha fått ingå i denna studie. Jag hoppas och tror att jag, tack vare denna studie, har minskat risken för att utveckla diabetes, i alla fall i närtid.

Så vill du ha ett enda skäl till att motionera så är det väl detta - det är HÄLSOSAMT! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa