tisdag 17 april 2012

Joggingtur genom fyra klimatzoner?

I min planering stod det "Billingen" i dag. För er som inte vet det så är Billingen ett helt underbart område med massor med spår i olika längder. Välskötta och välbesökta spår. Helt fantastiskt! Den enda nackdelen är att vintern liksom ligger kvar längre där än i övriga stan, därför har jag bara hunnit med en vända där uppe i år. Som jag har saknat Billingen i vinter. Att springa på asfalt är inte alls lika kul och att springa på löpband är ju hemskt. 

I dag hade jag tänkt mig en grön/gul runda. Det innebär att jag går ut på den gröna milen, men efter halva rundan glider jag över på den gula femman så sträckan blir sammanlagt 7 km. 

Nu har ju Gud rätt elak humor, så just som jag bytt om och var på väg ut till bilen så kom en hagelskur av sällan skådat slag. Väl uppe på Billingen så sken solen igen och glad i hågen så gav jag mig ut i spåret. 

Det var, som vanligt, mycket folk på Billingen vilket jag tycker är jättebra. Det är skönt att veta att man inte är ensam i skogen.

Nu undrar jag om inte min runda blev betydligt längre än 7 km i alla fall. Jag hann passera fyra klimatzoner. Jag började i solsken och med en massa blåsippor och vitsippor på backen. Sedan kom jag in i ett område med hagel, följt av ett område med regn. Jag hann dessutom passera snö, stora flingor som dalade likt vädret på ett klassiskt julkort. Nog för att det är april, men hur många väder kan man hinna med på under en timme? När jag närmade mig mål kom jag åter in i solskenszonen.

Men enligt min klocka sprang jag exakt 7 km, så det var väl bara ett busigt aprilväder trots allt. Tiden blev 52:41 min. 

Nu jäklar, nu ska tempot höjas, för jag ska fixa den där grön/gula rundan under 50 min!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa