lördag 21 april 2012

En snabbis med TC

Min stora kärlek i vintras, då när höften inte klarade av att jogga, var ju Mr TC. Jag stod åtskilliga timmar och svettades (för svettas gör man verkligen) på honom.

I dag hade jag PT-pass bokat med Världens Bästa PT-Hanna. Jag åkte ner lite i förväg för att hinna hälsa på TC igen, det var ju evigheter sen sist. 10 minuter hann jag med, det är nog för att man ska hinna börja svettas rejält. Jag antar att min kärlek till TC är samma slags kärlek som andra kan ha till spinning. Det är jobbigt, det är svettigt och det är SÅ JÄKLA SKÖNT!

Sen var det dags att köra igång med Hanna. Jag hade bett om ett pass som stärker de muskler man behöver när man joggar, alltså mycket ben och bål, en del balans och lite allmän styrka så där. Och det man ber Hanna om, det får man - upphöjt i 10.

Vi (läs jag) började med utfall (10 st/ben) men där jag satte foten på BoSu-boll istället för på golvet. Sedan var det dags att ta fram balansbollen, lägga sig liksom brygga på den med skuldrorna på bollen och lyfta ett ben i taget (10 st/ben). Det kan låta enkelt men.... Sist i den lilla serien var det sidoplanka med benlyft (12 st/ben). Detta körde jag 3 varv.

Nästa omgång innehöll min favorit (obs, ironiskt) flygplanet (12 st/sida). Det kombinerade jag med tåhävningar på BoSu-bollen, först med båda fötterna sedan på en i taget. Kändes fint i vaderna. Även detta kördes 3 varv.

Även överkroppen behövde lite, så det blev lite rodd. Drygt 40 kg stod maskinen på och det skulle gå lååångsamt. Bränner gott i musklerna, det. (3 x 12 st)

Tillbaka till balansbollen och armhävningar. Där trodde jag handlederna skulle gå av, det finns lite utvecklingspotential där skulle man kunna säga. Armhävningarna kombinerade jag med rotatorkuff i sidoplanka.  Det här gjorde jag bara 2 omgångar, tror jag. Vid det laget var jag så trött att jag glömde räkna.

Slutligen körde jag plankan där jag lyfte ett ben framåt, sedan bakåt/uppåt 10 ggr/ben. Detta kombinerades med vridningar med kettlebell. Magmusklerna hade vissa åsikter om detta, kan jag lova, men det var bara att bita ihop och stå ut. Han man Hanna bredvid sig gör man vad man ska. *L*

En timme senare var jag svettig, mör och nöjd, så väldigt nöjd.

Jag har slarvat lite med styrketräningen den senaste tiden. Det är ju så kul att jogga, men jag vet att jag behöver styrka också. Jag ska försöka boka in ett pass styrka i veckan, det känns ju så skönt efteråt. Jag räknar kallt med träningsvärk i morgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa