torsdag 31 maj 2012

Telia... suck!

Man skulle kunna tro att ett företag som Telia skulle kunna saker som information och kommunikation. SÅ FEL MAN KAN HA!

Eftersom vi ska flytta så ska telefon/tv/bredband sägas upp. Vi försökte säga upp det, eller beställa en flytt, via nätet men se det gick inte. Alltså gick jag ner till Telia-butiken i torsdags. Där kunde tjejen inte hjälpa till men tog uppgifterna och lovade att ringa upp när hon kollat upp det.

Hon hade fortfarande inte ringt upp i måndags, så då gick jag dit igen. Då hade hon tydligen koll på att vi måste kontakta kundtjänst. Alla som provat att ringa Telia vet att det är kö på 20-30 minuter. KUL! Men, Telia har en jättebra service. Om man går in på deras butik kan de mejla kundtjänst och be dem ringa upp.  De kan inte säga upp en tjänst, men de kan be nån annan ringa upp. Det känns inte helt smidigt, tycker jag.

Nåväl, Telia skulle ringa mellan 16.30 och 17.00. De ringde - en halv signal - kl 17.20. Inget mer.

Enligt Telias hemsida, och ett svar på twitter, ska man kunna säga upp sina tjänster i butiken, men för att slippa åka dit igen ggjorde vi några försök att nå dem via telefon. Efter att ha provat att komma fram i telefon flera gånger i tisdags var vi tillbaka till butiken på tisdag eftermiddag. Åter nekade butiken till att säga upp vårt abonnemang. Åter lovade de att kundtjänst skulle ringa upp. Åter kom en halv signal, sen inget mer.

I dag gick jag in på Telia-butiken för fjärde gången, lite lätt irriterad, och när jag väl kom fram till snubben i kassan kunde han inte säga upp vårt abonnemang men han lovade att kundtjänst skulle ringa upp.

Allvarligt talat, det är jävligt kasst att man kan teckna all världens tjänster i butiken, utan betänketid och utan problem men säga upp det i samma butik kan man inte. Motiveringen var att "tänk om det blir fel, det är alltså en säkerhet för kunden att det finns en speciell uppsägningsavdelning som jobbar med sånt". Vilken tur att det inte blir fel när det gäller att knyta upp kunder då!!

Den här gången lyckades dock Telia ringa upp och nu finns det hopp om att uppsägningen faktiskt gått igenom.

Men åter igen - det känns väldigt ironiskt att ett företag som Telia, som ju jobbar med kommunikation, inte kan ta emot en uppsägning via mejl eller i sin butik. Det är också intressant att de ringer upp, men när det bryts efter en halv signal så kan de inte ringa igen.

Vi kan ju säga så här: De har en viss utvecklingspotential!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag heter Marcus Haglund och jobbar på Telia Kundservice. Jag beklagar det som hänt dig, och att vi inte i ditt fall skött det bättre. Har du fått hjälp med ditt ärende nu? Om det kvarstår några frågor är du välkommen att kontakta mig via länken nedan.

    http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

    Trevlig dag!

    Med vänlig hälsning
    Marcus Haglund
    Telia Kundservice

    SvaraRadera
  2. Jag tror det har löst sig nu, men vi har ännu inte fått några papper på det så vem vet.. jag kanske återkommer till dig... *L*

    SvaraRadera

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa