måndag 5 mars 2012

Intervaller - kära nån!

Jag jobbade hemma i dag, fackligt, inte dumt alls. Mitt på dagen valde jag att ta en paus för motion. Jag skulle ändå i väg för att hämta bilen som varit på service, så jag passade på att jogga dit.Dels för att det var skönt att rensa huvudet lite, dels för att känna på hur kroppen svarade i dag. Det kändes liksom inte meningsfullt att ha ett PT-pass om jag var som i går. Då kunde både PT-Hanna och jag använda tiden till nåt bättre. Klippa tånaglarna eller titta när gräset växte, liksom.

Nåväl, jag bytte om och drog i väg. Inte raka vägen, nä du tack då blir det bara 3,5 km, utan en extra omväg. När jag närmade mig Bilia insåg jag att det i alla fall skulle bli bara 4,5 km eller så och jag hade energi kvar i kroppen. Jag drog alltså iväg på en extra runda och sammanlagt blev det 6,8 km i ett helt okej tempo. Visst var benen lite tyngre än de brukar vara och visst var flåset så där halvdant, men det var långt i från hur det kändes i går. I dag kunde jag liksom pressa kroppen även fast det var en del uppförsbackar, och jag hämtade mig snabbt i medluten.

Hem och duscha, äta och läsa fler lagar och paragrafer (jisses, så många det finns!)

Kl 17.30 hade jag tid med PT-Hanna och jag visste ju att det skulle bli såväl styrka som intrevaller. Jag har aldrig kört intervaller men hört talas om det, så jag gruvade mig en aning.. hm, nåja, rätt så mycket.

Först körde vi (JAG!) två omgångar med armhävningar på balansboll, nån slags planka/liggande rodd och sidoplanka med rotatorkuff. Redan där var jag ju svettig så det droppade av mig. Sen blev det två varv med arm/ben i nåt diagonalt (stå på alla fyra, höger han mot vänster ben och sen sträcka ut), stående axelflies och sen framåtlutad axelflies (vad de nu heter, jobbiga som 17 är de i alla fall).

Sen var det dags.. dags för INTERVALLER! 5 minuters uppvärmning för att få upp pulsen rejält, sen var det skarpt läge.

3 minuters springa (9) - 1 min vila - 2 min springa (9,6) - 1 min vila - 1 min springa (10) -3 min vila - 3 min springa (9,6) - 1 min vila - 2 min springa (10)- 1 min vila - 1 min springa (10,5-11) - 5 min sakta promenad för att få ner pulsen.

KÄRA NÅN!! Jag säger bara KÄRA NÅN! 3 minuter låter inte mycket, men jag lovar att det är en evighet, en halv evighet i alla fall.

Jag hade pulsmätaren på mig och den kurvan ser lite skoj ut.

Och jag erkänner - även om det var en nära-döden-upplevelse var det kul. Det var svettigt, det var jobbigt men det var kul! Det är liksom nåt extra att våga ta ut sig, att våga testa sina gränser - och att känna att man lyckas!

2 kommentarer:

  1. Oj, vad du är duktig!!! Tackolov att jag hittade tillbaks till din blogg, jag har läst Olga Rönnbergs (biggest looser-tränare) ett tag. Herregud, kvinnan är ju inte mänsklig! Kram/ Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen tillbaka! Jag har saknat dina kommentarer. Jag hoppas allt är bra med dig och att du håller i gång alldeles så där lagom (inte Olga-nivå *L*).

      Kram C

      Radera

Hälsa Webbhotell TräningsbloggarHälsa